Ja, man skal høre meget før ørene falder af. Formanden for 3F, Per Christensen, lancerede forslaget og andre deltager i koret af mærkværdigheder.

Han sætter det på spidsen for at provokere – det ved vi jo godt – men hans argumentation lyder hul. Udgangspunktet er åbenbart, at vi er konkurrenter med folkeskolen og ikke sammen gør Danmark og hinanden bedre. Han er åbenbart bange for mangfoldigheden og bange for, at Danmark deles op i et a-hold og et b-hold.

Til en vis grad kan jeg godt forstå frygten, hvis tendensen bliver, at de dygtige elever kommer på privatskole og alle andre bliver i folkeskolen. Det er ikke ok. Men det er heller ikke sandt. Privatskolerne lukker dørene op for alle elever (måske på nær enkelte meget elitære skoler) og løfter faktisk en stor social opgave. Eleverne løftes fagligt og trives med at gå i skole. De bliver gode, engagerede samfundsborgere.

I min optik skal vi have stærke folkeskole og stærke privatskoler. Det er bedst for Danmark. Det, jeg ærgrer mig over, er den logik som sniger sig ind: privatskolerne prioriteres på bekostning af folkeskolerne. Nej, det gør vi ikke! Vi får 75 % af, hvad det koster at have en elev gående i folkeskolen. Staten sparer penge på, at elever går i privatskole. Penge, som fint kan bruges til at gøre folkeskolen endnu bedre.