Her før skolestart har man igen i medierne talt skole. Vores alles hjertebarn. Man har blandt andet interviewet Per Schultz Jørgensen og sociolog Maria Ørskov Akselvoll, som har skrevet en ph.d. om netop forældreintra. Konklusionen er klar: børnene bliver uselvstændige, fordi mange forældre overtager styringen. De følger med i aftaler, lektier, ugeplaner, den daglige kommunikation … alt sammen godt i tilpas mængde, men ikke hvis barnet ikke selv vokser i ansvar.

En anden kritik er, at skolen kommer til at fylde for meget derhjemme, intranettet bliver hurtig en tidskrævende diskussionsklub, og forældrene bliver opdelt i et a og b hold, hvor kun de ressourcestærke kan følge med. Forældreintra får på den måde ikke bidraget til øget læring og øget trivsel.

Og hvad vil jeg så sige med det? Måske forklare mig lidt om hvorfor vi ikke har skoleintra. Vi vil gerne at eleverne vokser i selvstændighed, og at skolen fylder tilpas derhjemme, så man også har tid til at være familie. Vi har valgt at have en klasseside (alle kan tilgå den via vores hjemmeside), hvor eleverne (og også forældrene fra sidelinjen) kan følge med i lektier, planer, fælles information fra klasselæreren m.m.

Vi sender også info på mails. Både lærerne og skolelederen.

Det er vigtigt for os, at kommunikationen fungerer optimalt samtidig med, at eleverne og lærerne får arbejdsro. En telefonopringning eller en e-mail er en god måde. Under personale på skolens hjemmeside kan man finde relevante informationer.

I klasserne er man meget velkomne til at lave facebookgrupper eller den smarte what-app (bruges i 3. klasse) og lignende, som I som forældre kan administrere. Det er især en god idé i 0.-3. klasse, hvor I som forældre naturlig nok er noget mere med på sidelinjen.