Må man gerne sig sgu, hold kæft eller oh my God? Eller F-ordet i forskellige udgaver og mange udgaver af fanden og hans pumpestok*.

Sproget udvikler sig, ting vi siger i dag, kunne man ikke sige for 50 år siden. Man vil også kunne mene, at sproget afvikler sig. Bliver overfladisk og vulgært. Og ikke mindst at medierne generelt inklusive børne- og ungdomsprogrammer har givet tabt og synes, at det er sejt at bande.

Det korte af det lange er, at ord påvirker, skaber stemninger og bevægelse. Et ordsprog i Det gamle Testamente siger det lige ud: Død og liv er i tungens vold.

Du kan skabe liv gennem dine ord, men også død. Og bogstavelig talt kan ord såre så stærkt, at døden bliver en udvej i yderste konsekvens. Vi skal være opmærksomme på, hvad vi går rundt og siger til hinanden.

Puha, nu fik jeg måske lige været oppe på den helt store klinke. Mindre kan også gøre det.

Her på skolen er vi imod sprogforurening, uden vi går hen og bliver snerpede og pedantiske. En god tone, et respektfuldt sprogbrug og bliver man vred, behøver man ikke at hælde eder og forbandelser udover folk omkring en.

Tag lige temperaturen derhjemme med jeres sprog. Stil skarpt, stil krav, vær forbilleder. Vi gør det samme i løbet af de næste måneder her på skolen. Vi tager et sprogeftersyn.

Køb Kaptajn Haddocks ordbog – Fra afholdsamøbe til åndsbolleI vores 6. klasse er eleverne blevet enige om, at de laver en bande-bødekasse. Her var jargonen blevet noget grovkornet, når eleverne var sammen. Det er en lidt sjov måde at gøre det på. Især hvis pengene går til is og pizza.

Jeg ved godt, at mange børn og unge ikke lægger det samme i ordene, som jeg for eksempel gør. Jeg har selv haft 5 teenagere igennem derhjemme, så jeg kender en del til de farverige gloser. Og meget er sjov og ballade. Det ved jeg.

Men, vil den gamle skoleleder påstå, der er noget smukt og stærkt i et høfligt og omsorgsfuldt sprogbrug. Og vil man være meget anderledes som barn og ung i dag, være sej, skille sig ud, noget helt særligt – ja, så skal man tale pænt og høfligt.

Så ville en og anden meddele mig, at videnskaben har bevist, at det er godt at bande. Ja, det siges der. Men kun hvis det er lejlighedsvis, og når det ikke nedgør eller angriber andre. Så band løs, men gør det på din gåtur i skoven! Heller ud med følelsen end at blive indebrændt og mavesur.

*Se evt. Fanden og hans pumpestok | Kristeligt Dagblad (kristeligt-dagblad.dk)