Foruden at være gift, religiøs og leve i et rigt demokrati, gør lykkeforskningen os klogere på, at uddannelse og at undgå svære følelser også gør en lykkelig. Det er jo et godt argument, når Knud keder sig i skolen eller ikke gider lave lektier. Holder man ud og går i skole, så bliver man lykkeligere. Lykkelige Knud! Hold ud!

Det at undgå ubehagelige følelser er jo svært, og er det egentlig en god idé at undgå dem? Både og. Det kan være en god idé at kigge efter de gode ting i ens liv, ikke dvæle ved alt det negative og undgå tankemylder med en masse bekymringer i kø. Slip det, det skal nok gå. Se på mulighederne!

Apostlen Peter har i sit brev i Det nye Testamente en lidt sjov måde at sige det på: Kast alle jeres bekymringer på ham, for han har omsorg for jer!

De svære tanker skal kastes et sted hen. I kristendommen modtager Gud gerne vores bekymringer om småt og stort. Og så er det jo ikke helt galt at vide, at han rent faktisk har omsorg for os, så vi ikke behøver at bekymre os så meget.

På den anden side skal vi ikke undgå og være bange for alle svære følelser. Vi skal ikke dvæle ved dem i tide og utide men indimellem læsse af, sige det man føler og tænker. Ellers brænder man inde med det, bliver mavesur og eksploderer til sidst. Det har både store og små behov for. At nogen lægger øre til det svære i vores liv. En fortrolig som kan holde sin mund bagefter.

– John