De private skoler er populære. Næsten 20 % af børnene i den skolepligtige alder går på en privatskole. For 15 år siden var det 10 %. Det er en reel udfordring. Løsningen er bare ikke at skyde på friskolerne, men at frisætte folkeskolen og løfte den til et andet niveau.

Friskolerne er et aktiv på mange måder, og vi sparer kommunerne en del penge, da vi kun modtager 76 % af udgiften til en elev i folkeskolen. Fremstillingen hos TV2 er, at privatskolerne ikke tager et socialt ansvar og frasorterer ved indgangen. Det billede kan jeg slet ikke genkende.

Der er desværre brodne kar, men som helhed løfter vores sektor et stort socialt og uddannelsesmæssigt ansvar.

Det er klart, at forældre og skole skal være enige om værdierne. Ellers går det ikke. Men det er ikke en sortering. Det er en afklaring til gavn for det enkelte
barn. Udsendelsesrækken er vand på undervisningsministerens mølle. Hun barsler med et krav om fordeling af elever og massive fratræk i tilskuddet, hvis man ikke makker ret.

Jeg håber, at hun får kamp til stregen inde på Christiansborg, og at vælgerne til november sætter foden ned, hvis der sættes et dødsstød ind på en rig og stærk tradition i Danmark med plads til mindretalsret, forældreret og frit skolevalg.

-John