Jeg forsøger at have nogle enkle principper for at drive en god skole. En af dem er 20-80 princippet, det andet er at mindre er mere (less is more).

20-80 princippet handler om at gøre meget af det, som kræver 20 % energi men giver 80 % udbytte. Den lille ting som kan gøre den store forskel. Forårsblomster på bordet, hoppepude i maj, et godmorgen i porten, øjenkontakt og et smil, morgensang, ”tak fordi …” og vafler når forårsbørnene møder ind. Osv. osv. Det gælder i alle livets forhold. Børneopdragelse, parforhold, arbejdsliv. Vi skal samtidig gøre mindre og mindre af det modsatte. 20 % effekt med 80 % ressourceforbrug. Har man for mange af de opgaver, kan man være på vej til at brænde ud uden at opnå ret meget med det, man går og laver.

En klog mand sagde det således: Skal legen være god, skal den give mere end den tager. Samlet set over ½ år skal det, jeg gør, give mere end det tager.

Og så er der less is more. Færre møder giver mere arbejdsglæde og mere tid sammen med børnene. Kortere møder gør det samme. Færre timer på skolen men med mere kvalitet og 2 lærere giver mere end flere timer, hvor børnene udtrættes. Færre ord og lange forklaringer og i stedet for gode spørgsmål giver bedre læring. Osv. osv.

Det er en god øvelse, også i parforholdet, børneopdragelsen og arbejdslivet.

John